En bil består i genomsnitt av ca 16 000 delar och varje år blir delarna inte bara fler utan dessutom mer och mer delikata och känsliga. Det som en gång i tiden var en helgjuten ram i gjutjärn är idag 800 delar i precisionsknypplad kolfiber och där en bil för bara några år sedan kunde vara flera centimeter längre längs ena sidan än den andra så skiljer det idag blott mikrometer. Precisionen är enorm!
Med höga krav på många delar finns det många ställen där det kan gå snett och det är lätt för saker i din bil att huxflux skaffat sig statusen kaputt. Då behöver de ersättas och det kräva sin kunskap inom bildelar och reservdelar ibland för att lättvindigt göra detta på egen hand; ro projektet från inköp till montering solo. Men det går och har man tummar, även om de så sitter mitt i näven, brukar det kunna gå bra så länge det inte är större grejer på mer känsliga bilar. Det finns ju de åk man nästan måste demontera halva bilen med motor och allt för att komma åt att byta en liten skitsak, exempelvis.